1 januari 2026
De nieuwe Energiewet in het kort
De Energiewet is de nieuwe wet voor energie in Nederland. Deze wet komt in de plaats van de Gaswet en Elektriciteitswet en brengt alle regels samen in één geheel. Zo ontstaat er meer overzicht in hoe we energie gebruiken, leveren en beheren.
Het doel is een energiesysteem dat meebeweegt met de toekomst. Een systeem dat past bij hoe we vandaag en morgen energie gebruiken, met bijvoorbeeld zonnepanelen, batterijen en slimme oplossingen.
Duidelijke regels en bescherming
De Energiewet zorgt voor heldere afspraken rond energiecontracten. Je weet waar je aan toe bent en staat sterker als consument. Dat geeft overzicht en vertrouwen.
Nieuwe termen die beter passen bij deze tijd
In de Energiewet kom je soms andere woorden tegen dan je gewend bent. Die sluiten beter aan op hoe energie tegenwoordig werkt.
Zo spreken we van een energiesysteem in plaats van een energienet. En van een systeembeheerder in plaats van netbeheerder. Dat verschil is logisch. Energie draait niet meer alleen om kabels en leidingen, maar om een geheel van opwek, opslag en gebruik. Alles hangt met elkaar samen.
Wat je van de nieuwe wet merkt
In de praktijk blijft veel hetzelfde. Alleen de regels en benamingen zijn beter afgestemd op deze tijd. De taken van je leverancier en je netbeheerder blijven zoals je gewend bent:
- Je leverancier: wij zijn je energieleverancier (officieel: leverancier). We zorgen voor de stroom en het gas die je verbruikt. Hiervoor heb je een contract met ons: je leveringsovereenkomst.
- De systeembeheerder: dit is de organisatie die we eerder ‘netbeheerder’ noemden (bijvoorbeeld Stedin, Liander, of Enexis). Ze beheren de kabels en leidingen naar je huis (het distributiesysteem). Ook zijn ze verantwoordelijk voor je energiemeters (officieel: meetinrichting) en lossen ze storingen op.
Nieuwe woorden in je contract en voorwaarden
Per 1 januari 2026 gaat de nieuwe Energiewet in. Deze nieuwe wet vervangt de Elektriciteitswet (1998) en de Gaswet (2000). De Energiewet bevat nieuwe regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en voor het gehele energiesysteem. De wet geldt voor iedereen die energie gebruikt, levert, beheert of deelt. Het doel is om het Nederlandse energiesysteem toekomstbestendig, flexibeler en duurzamer te maken.
Contracten afgesloten vanaf 1 januari 2026
Heb je vanaf 1 januari 2026 een nieuw contract afgesloten (dynamisch, vaste prijs of variabel)? Dan gelden automatisch de nieuwe Algemene Voorwaarden voor de levering en teruglevering van elektriciteit en de levering van gas aan huishoudens, plus onze productvoorwaarden.
Contracten afgesloten vóór 1 januari 2026
Heb je een vasteprijscontract afgesloten vóór 1 januari 2026?
Dan gelden de voorwaarden die golden op het moment dat je het contract afsloot. Je vindt deze voorwaarden in de bevestigingsmail.
Heb je vóór 1 januari 2026 een contract voor onbepaalde tijd afgesloten?
Dan ontvang je in maart informatie over de wijzigingen in jouw voorwaarden.
Voortaan heet je contract officieel je leveringsovereenkomst. We gebruiken dit woord in officiele documenten. Zoals in de voorwaarden als je een contract afsluit. Ook gebruiken we vaak gewoon het woord contract omdat iedereen dit woord begrijpt.
De officiële, wettelijke term voor alle particuliere klanten is huishoudelijk eindafnemer. In de nieuwe Energiewet wordt de huishoudelijk eindafnemer goed beschermd. Zo zijn er strenge regels voor bijvoorbeeld de inhoud van de leveringsovereenkomst, de opzegvergoeding en de bedenktijd.
Op je energierekening vind je een bedrag voor systeembeheerkosten. De netbeheerkosten heten nu systeembeheerkosten. De overheid heeft de naam veranderd om het duidelijker te maken. Dit zijn kosten die je betaalt voor de aanleg, het onderhoud, het beheer én het vernieuwen van het energiesysteem.