24 september 2024
Elektrische auto als thuisbatterij: alles over bi-directioneel laden
Een auto brengt je van A naar B. Maar wist je dat je sommige elektrische auto’s ook als thuisbatterij kunt gebruiken? Dit noemen we bi-directioneel laden. Hiermee maak je zo goed mogelijk gebruik van de energie in je auto én kun je besparen op je energierekening. Hoe werkt het precies? En is het ook mogelijk voor jouw auto?
De accu van je elektrische auto als thuisbatterij gebruiken
Het idee is simpel: de energie die in de accu van je elektrische auto is opgeslagen, gebruik je om bijvoorbeeld je wasmachine te laten draaien. Dit is vooral handig – en voordelig! – als je zonnepanelen hebt. Overdag laadt je auto op met de zonne-energie die je opwekt. En ’s avonds of als het bewolkt is gebruik je die stroom. Het gebruik van je auto als batterij is volop in ontwikkeling en op dit moment ondersteunen veel elektrische auto’s deze techniek nog niet. Maar het is wel iets om in de gaten te houden.
Zo werkt bi-directioneel laden
Je auto als thuisbatterij gebruiken kan door bi-directioneel laden. Dit betekent dat de elektriciteit twee kanten kan worden opgestuurd. Normaal laad je jouw auto op door elektriciteit uit het net naar de accu te sturen. Maar met bi-directioneel laden keer je dit proces om. De energie die in de accu van de auto is opgeslagen, gaat dan terug het huis of het elektriciteitsnet in. Door bi-directioneel te laden help je de druk op het elektriciteitsnet te verlichten tijdens de uren wanneer er veel stroom wordt opgewekt. En ga je slim om met je energie door je zonne-energie direct te gebruiken.
5 voordelen van bi-directioneel laden
- Stroomuitval? Je hebt je eigen noodvoorraad.
- Je bent minder afhankelijk van het elektriciteitsnet.
- Je slaat zelf opgewekte zonne-energie eenvoudig op.
- Voorkom terugleverkosten door je opgewekte stroom zelf te gebruiken
- Door minder stroom terug te leveren, zorg je voor betere balans op het elektriciteitsnet
Werkt jouw auto als batterij?
Op dit moment zijn er maar weinig elektrische auto’s geschikt voor bi-directioneel laden. Denk bijvoorbeeld aan de Nissan Leaf, Nissan E-NV200, Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul. Ook is het laten plaatsen van een bi-directionele laadpaal een flinke investering. Toch zijn verschillende autofabrikanten druk bezig met het ontwikkelen van bi-directionele laadmogelijkheden. De verwachting is dat in de toekomst steeds meer elektrische voertuigen geschikt zijn als thuisbatterij.
Slim laden als alternatief
Lukt het niet om de opgeslagen energie in jouw elektrische auto thuis te gebruiken? Denk dan eens aan een alternatief voor bi-directioneel laden. Dit doe je bijvoorbeeld door slim te laden. Je laadt je auto dan vooral op tijdstippen wanneer er volop groene stroom is. Zo draag je bij aan de balans in het elektriciteitsnet.