Veelgestelde vragen

In het nieuwe dashboard is het nog niet mogelijk om in te zien met wie je stroom gedeeld hebt. We zijn op dit moment nog bezig om deze functionaliteit weer beschikbaar te maken in je energiedashboard. Later dit jaar wordt deze functionaliteit toegevoegd.

Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Het is aan jou om de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Weet je het nog niet helemaal zeker? Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Je kunt hierna alsnog de keuze maken tussen het opnieuw aansluiten of het definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van je gasaansluiting is kosteloos.

Powerpeers hanteert een enkeltarief en biedt geen apart daltarief en normaaltarief aan.

Ja, je kan er altijd voor kiezen om de levering van gas stop te zetten. Geef dit aan ons door via service@powerpeers.nl of 020-2202300. Wij zorgen ervoor dat je afmelding ook bij je netbeheerder terechtkomt. Zij nemen vervolgens contact met je op. Binnen Nederland is het zo dat elke aansluiting een leverancierscontract moet hebben. Voor gas is er een uitzondering. Je kan 1 jaar lang (zonder leverancierscontract) van het gas af. Daarna moet je beslissen of je de gasaansluiting weg laat halen of dat je weer een leverancierscontract aan gaat. Het weghalen van je gasaansluiting wordt gedaan door je netbeheerder, hier zijn kosten aan verbonden.

Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Via powerpeers.nl/aanvragen kun je jouw gegevens invullen en krijg je het gemiddelde te zien van een huishouden vergelijkbaar met die van jou.

Woon je al een aantal jaar op het adres? Kijk dan op eerdere jaarafrekeningen.

Ben je nieuw op het adres? Dan is het lastiger om in te schatten en raden we je aan om het gemiddelde verbruik vergelijkbaar met jouw huishouden aan te houden. Na 3 of 4 maanden kunnen we voor je kijken of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via service@powerpeers.nl of 020 2202300.

Dat verschilt per meter. Handleidingen van verschillende meters zijn gratis te downloaden via de website van je netbeheerder. Klik hier om erachter te komen wie jouw netbeheerder is.

Ons CO2-gecompenseerd gas is Gold Standard gecertificeerd. Dit betekent dat wij de CO2-uitstoot die vrijkomt als jij thuis aardgas gebruikt, compenseren door wereldwijd duurzame projecten te ondersteunen. Bekijk hier de CO2-compensatieprojecten waar we aan bijdragen.

Je betaalt voor je gasverbruik in m3. Wij gaan uit van een gemiddelde calorische waarde, maar dit kan in werkelijkheid iets hoger of lager zijn. Daarom zie je op je jaarafrekening een correctiefactor terug. Deze correctiefactor bepalen wij niet zelf, dat doet de Nederlandse Gasunie. Zij zijn de landelijke netbeheerder en houden nauwkeurig bij hoe de calorische waarde van aardgas zich ontwikkelt. De correctiefactor is per netgebied en per periode verschillend.

Wil je inzicht in de calorische waarde die wij als energieleverancier gebruiken? Download dan jouw overzicht via mijnenergiedata.nl

De calorische waarde bepaalt hoeveel energie je haalt uit een kubieke meter (m3) aardgas. Een ander woord voor calorische waarde is verbrandingswaarde. Je kunt dit vergelijken met de hitte van een vlam, de warmte die vrij komt moet ongeacht waar je woont gemiddeld hetzelfde zijn.

Nee. We bieden via onze website alleen gas aan in combinatie met stroom.

Alle stroom die Powerpeers levert, is 100% groen en in Nederland opgewekt. Powerpeers biedt alleen windenergie, zonne-energie en waterenergie uit Nederland. Op ons stroometiket kan je zien waar onze stroom vandaan komt. Er is geen CO2 en geen kernafval vrijgekomen bij de opwek van de stroom voor Powerpeers klanten.

Alle stroom in Nederland, of deze nu van de zonnepanelen van je buurman afkomstig is of van een windmolen van een boer, gaat via het bestaande landelijke elektriciteitsnet. Wij kunnen dan ook geen fysieke verbinding maken tussen een bron waarmee stroom wordt opgewekt en jou als klant. Wat Powerpeers wel doet, is het administratief rechtstreeks aan elkaar koppelen van opwek en afname.

Bij Powerpeers krijg je automatisch stroom van Powerpeers opwekkers – dat zijn andere Powerpeers klanten met zonnepanelen. Daarnaast kan je zelf maximaal vijf lokale energiebronnen kiezen om deze stroom aan te vullen. Dit zijn bronnen met een grotere capaciteit zoals een waterkrachtcentrale, zonnepark of boeren met een windmolen op hun land.

Als je zelf geen lokale energiebronnen kiest, dan wijzen wij bronnen aan je toe. Je kunt via je energiedashboard altijd nog een keuze maken onder de optie bronnen beheren.

Nee, energiebronnen kunnen niet uitverkocht of bezet zijn. Bij Powerpeers krijg je automatisch stroom van Powerpeers opwekkers – dat zijn andere Powerpeers klanten met zonnepanelen. Daarnaast kan je zelf maximaal vijf lokale energiebronnen kiezen om deze stroom aan te vullen. Die doe je in je energiedashboard. Wil je ze weer wijzigen? Dan kan dat natuurlijk ook.

Bij Powerpeers krijg je automatisch stroom van Powerpeers opwekkers – dat zijn andere Powerpeers klanten met zonnepanelen. Daarnaast kan je zelf maximaal vijf lokale energiebronnen kiezen om deze stroom aan te vullen. Die doe je in je energiedashboard. Wil je ze weer wijzigen? Dan kan dat natuurlijk ook.

Powerpeers verkoopt zelf geen zonnepanelen. Wel willen we in de toekomst ruimte bieden aan partijen die diensten leveren die interessant kunnen zijn voor onze community.

Zodra je klant wordt van Powerpeers geef je aan hoeveel kWh’s je verwacht te leveren en te verbruiken. Op basis hiervan wordt je maand- en jaarbedrag berekend.

Aan het eind van jouw verbruiksjaar wordt de energie die je met je zonnepanelen hebt opgewekt weggestreept tegen de energie die je hebt verbruikt. Powerpeers verrekent de door jou geleverde en afgenomen elektriciteit tegen hetzelfde tarief. Dit heet salderen. Lees hier meer over salderen. Voor de stroom die je nog extra opwekt en aan ons teruglevert ontvang je een terugleververgoeding. Bij Powerpeers wordt er op jaarbasis gesaldeerd en niet per maand.

Toch liever persoonlijk contact?

Liever persoonlijk contact? Bekijk hieronder wanneer we bereikbaar zijn.
Ben je benieuwd naar je verbruik of hoeveel je hebt teruggeleverd? Log dan in op je energiedashboard

E-mailStuur een e-mail

Snel gestuurd en altijd een persoonlijk antwoord.

service@powerpeers.nl
E-mailWhatsapp

Stel je vraag eenvoudig via WhatsApp.

Stuur een bericht
E-mailBellen

Onze collega's staan je graag te woord (maandag t/m vrijdag 09:00 - 15:00).

020 22 02 300