Veelgestelde vragen

Je termijnbedragadvies is gebaseerd op je werkelijke verbruik tot nu toe, eventuele teruglevering, eventuele terugleverkosten en kosten in de afgelopen periode. We maken een inschatting hoeveel energie je de komende periode tot je jaarafrekening nog gaat verbruiken, eventueel gaat terugleveren en wat dit gaat kosten. Hierbij houden we ook rekening met de seizoenen. Van het totaalbedrag per jaar trekken we de reeds betaalde termijnbedragen af. Het restant delen we door het aantal resterende termijnen. We houden hierbij geen rekening met eventuele kortingen die worden uitgekeerd op je jaarnota.

Het is mogelijk dat we je geen termijnbedragadvies kunnen geven. Wanneer je geen advies in je energiedashboard ziet staan kan dit de volgende redenen hebben:

  • Je hebt onlangs je jaarafrekening ontvangen of bent pas net klant. Om een nieuw termijnbedragadvies te kunnen geven, hebben we minimaal 3 maanden verbruiksgegevens nodig.
  • Je jaarafrekening wordt opgemaakt.
  • Je hebt geen slimme meter.
  • Je hebt ons geen toestemming gegeven om je slimme meter uit te lezen.
  • Je slimme meter is in storing.

Geldt één van bovenstaande redenen niet voor jou en zie je geen termijnbedragadvies staan? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Je kunt je termijnbedrag gemakkelijk wijzigen via jouw energiedashboard, onder ‘termijnbedrag’. Twijfel je over de hoogte van je termijnbedrag? Ons service team geeft je graag advies. Stuur een mailtje naar service@powerpeers.nl.

Je kunt je incassodatum wijzigen via wijzig betaaldag in je energiedashboard.

Voordat je klant bij ons wordt, kunnen wij een kredietwaardigheidstoets doen. We kijken dan, via een externe partij, naar de verwachting dat je aan jouw betalingsverplichtingen kunt voldoen. Als uit de toets komt dat er een vergroot risico is op het niet betalen van onze rekeningen, dan kunnen wij besluiten om een waarborgsom te vragen. Deze bedraagt 275 euro voor stroom en 300 euro voor gas. Voor de afname van stroom en gas is dit samen 575 euro. Zodra we de betaling voor de waarborgsom ontvangen hebben, sluiten we  een energiecontract af en verwelkomen we je als klant.

Powerpeers heeft als doel duurzame energie en energie uit eigen opwek voor iedereen in Nederland beschikbaar te maken. Mensen met zonnepanelen wekken overdag stroom op. Overdag stroom verbruiken stimuleert ons doel om zoveel mogelijk stroom uit eigen opwek voor de community beschikbaar te maken. Er is daarom vooralsnog niet gekozen voor een traditioneel dag-en nacht tarief.

We bekijken hoeveel de bronnen hebben opgewekt. Dat verdelen we eerst onder iedereen die die bron als eerste keus heeft gekozen. Is er dan energie over? Dan verdelen we verder onder iedereen die de bron als tweede keus heeft, dan als derde enzovoorts. Is er dan nog steeds energie over? Dan gaat deze opwek naar de aanvulling. Die wordt aangesproken als jouw bronnen niet genoeg hebben geleverd voor jouw verbruik. Zo krijg je altijd energie van onze bronnen.

Nieuwe klanten en bestaande opwekkers die hun contract verlengen bieden wij geen opwekkersvergoeding meer. Dit heeft te maken met een vereenvoudiging van ons productaanbod.

Betalen via automatische incasso is voor jou en ons het makkelijkste. Je zult er zelf voor moeten zorgen dat het bedrag tijdig op onze rekening staat (NL11 INGB 0006 9991 48). Vermeld bij het handmatig overboeken altijd jouw klantnummer, postcode en huisnummer.

Betaal je via automatische incasso? Dan wordt ongeveer tien dagen nadat je contract ingaat voor de eerste keer het termijnbedrag afgeschreven. Vervolgens wordt er elke maand rond die datum het bedrag van jouw rekening geïncasseerd.

Na elk verbruiksjaar berekenen wij opnieuw het termijnbedrag. We gebruiken het energieverbruik op jouw adres, weersvooruitzichten, prijswijzigingen in de energiemarkt en wijzigingen in overheidsheffingen, btw en/of netbeheerkosten. Indien nodig doen we jou een nieuw voorstel voor een termijnbedrag. 

Als de variabele tarieven wijzigen dan kunnen we jouw termijnbedrag hierop aanpassen. Hiermee willen wij voorkomen dat je moet bijbetalen op je jaarafrekening of heel veel terugkrijgt. Uiteraard berichten wij je vooraf over deze wijziging.

Je kan ook zelf aangeven wanneer je jouw termijnbedrag wil wijzigen. Indien je termijnbedrag door omstandigheden te hoog is, bijvoorbeeld doordat jouw woning een gedeelte van het jaar leeg staat, kan je dit aan ons aangeven. Stuur hiervoor een e-mail met een verzoek tot wijziging van het termijnbedrag naar service@powerpeers.nl. Vermeld hierin jouw klantnummer en wij nemen contact met je op om het nieuwe termijnbedrag af te stemmen.

Kan Powerpeers het termijnbedrag niet van jouw rekening afschrijven dan sturen wij een betalingsherinnering. In deze herinnering staat hoe je via iDeal of handmatig de rekening kan voldoen. Wil je de incassodatum wijzigen omdat dat jou beter uitkomt neem dan contact met ons op via 020 220 2300 om dit aan te laten passen.Ben je twee keer te laat met betalen, dan zal Powerpeers de welkomstkorting niet uitkeren. Kijk voor meer informatie in de voorwaarden van de welkomstkorting bij jouw contractbevestiging.

1. Leveringskosten
Met het termijnbedrag betaal je maandelijks een voorschot op jouw voor het komende jaar verwachte vaste en variabele leveringskosten.
• De vaste leveringskosten hangen niet af van jouw verbruik.
• De variabele leveringskosten zijn de kosten die je betaalt per kWh elektriciteit en m3 gas vermenigvuldigd met de hoeveelheid gas en/of elektriciteit die we verwachten dat je gaat verbruiken. We gebruiken hiervoor als uitgangspunt het te verwachten energieverbruik dat je op onze website hebt ingevuld of het resultaat van de berekening bij het afsluiten van jouw contract.

2. Overheidsheffingen
De overheid heft energiebelasting op elektriciteit en gas om te stimuleren zuinig met energie om te gaan. Ook betaal je een ‘Opslag Duurzame Energie’ om de uitgaven voor stimulering van duurzame energie te dekken. Wij dragen deze overheidsheffingen samen met de btw voor je af aan de belastingdienst.

3. Netbeheerkosten
Dit zijn de kosten voor jouw aansluiting op het elektriciteits- en gasnetwerk en het transport van elektriciteit en gas. Je betaalt deze kosten aan ons, waarna wij ze aan jouw netbeheerder doorbetalen. Op de website van jouw netbeheerder vind je de opbouw van deze kosten.

4. Btw
Er wordt 21% btw geheven over alle overheidsheffingen, leverings- en netbeheerskosten. De terugleververgoeding is exclusief btw.

Het termijnbedrag is het bedrag dat je elke maand aan Powerpeers betaalt. Op je jaarafrekening verrekenen we de in rekening gebrachte termijnbedragen met jouw werkelijke verbruik. Bij het maken van de jaarafrekening maken we opnieuw een berekening van je termijnbedrag voor het komende jaar op basis van je werkelijke verbruik.

Jouw eerste jaarafrekening ontvang je ruim een jaar nadat jouw contract bij ons is ingegaan. Daarna ontvang je ieder jaar rond dezelfde datum een jaarafrekening. De startdatum van je contract vind je terug in je contractbevestiging. Die heb je per e-mail ontvangen en kun je terug zien in je overzicht met betalingen in je energiedashboard.

Als je jaarafrekening niet precies van 1 januari tot en met 31 december loopt, veranderen in de loop van je afrekening een aantal tarieven. Op 1 januari van elk jaar veranderen namelijk de tarieven voor de energiebelasting. Hierdoor kun je ook een splitsing in je verbruik zien.

Heb je een slimme meter en kunnen we die uitlezen? Dan gebruiken we de meterstand van 1 januari om te bepalen hoeveel je in welk jaar hebt verbruikt.

Heb je geen slimme meter of kunnen we je meter niet uitlezen? Dan berekenen we het verbruik op basis van de bij ons bekende gegevens om te bepalen hoeveel energie je in welk jaar hebt verbruikt.

Lever je ook terug? Dan wordt je verbruik eerst gesaldeerd. Daarna bepalen we door een berekening hoeveel je dan in welk jaar hebt verbruikt. Meer over salderen lees je hier.

Als je een contract met een vaste prijs hebt, past Powerpeers de variabele leveringskosten en vaste leveringskosten (vastrecht) niet aan. De belastingen en netbeheerskosten kun je echter niet vastzetten, deze wijzigingen gelden dus voor iedereen.

Je energierekening bestaat uit een aantal onderdelen: de overheidsheffingen, de netbeheerkosten en de kosten om de energie te produceren. Ieder jaar bepalen de overheid en netbeheerders de tarieven voor het volgende jaar. De extra overheidsinkomsten gaan onder meer naar investeringen in duurzame energie. De netbeheerder gebruikt de inkomsten om het energienetwerk betrouwbaar te houden. Omdat je dagelijks energie verbruikt, draag je hier een steentje aan bij. De overheidsheffingen en netbeheerkosten gelden dus voor iedereen: bij ieder energiecontract en bij iedere energieleverancier.

Geldfit is een initiatief van de Nederlandse Schulphulproute. Wij werken samen met Geldfit om te zorgen dat je financieel gezond wordt en blijft. Met Geldfit krijg je weer grip op je geldzaken. Met handige bespaartips en lokale hulp. Geldfit is ook bedoeld voor mensen die problemen met betalen willen voorkomen.

Ze hebben een online test ontwikkeld waarin je in 2 minuten ziet hoe je er financieel voor staat. De test is vrijblijvend en anoniem. Gegevens worden niet bewaard.

Neem dan telefonisch contact op met ons serviceteam zodat we jouw situatie kunnen bespreken en we samen kunnen kijken naar een betalingsregeling. Je bereikt ons via service@powerpeers.nl of telefonisch via 020-2202 300. Wil je meer grip op je geldzaken? Wij werken samen met Geldfit om te zorgen dat je financieel gezond wordt en blijft. Met Geldfit krijg je weer grip op je geldzaken. Met handige bespaartips en lokale hulp.

Ga naar Geldfit

Ja, je kunt zelf je termijnbedrag wijzigen. Log in op je energiedashboard en ga naar termijnbedrag. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via 020 220 2300. Wij kunnen je helpen met het bepalen van een passend termijnbedrag.

Toch liever persoonlijk contact?

Liever persoonlijk contact? Bekijk hieronder wanneer we bereikbaar zijn.
Ben je benieuwd naar je verbruik of hoeveel je hebt teruggeleverd? Log dan in op je energiedashboard

E-mailStuur een e-mail

Snel gestuurd en altijd een persoonlijk antwoord.

service@powerpeers.nl
E-mailWhatsapp

Stel je vraag eenvoudig via WhatsApp.

Stuur een bericht
E-mailBellen

Onze collega's staan je graag te woord (maandag t/m vrijdag 09:00 - 15:00 uur).

020 22 02 300