Veelgestelde vragen

Je wilt je ingeschatte jaarverbruik opgeven maar dit lukt niet.
Je kunt het verbruik op beide telwerken bij elkaar optellen en dat opgeven als ingeschat jaarverbruik. Powerpeers hanteert een enkeltarief aan biedt geen apart dubbel- of daltarief aan. Je kunt de gegevens invullen voor het enkeltarief.

Powerpeers hanteert een enkeltarief en biedt geen apart daltarief en normaaltarief aan.

Een slimme meter kan meerdere malen per uur uitgelezen worden. Zo kan Powerpeers zien op welke momenten jij stroom over hebt en aan andere klanten kan leveren. Dit is het delen van energie. In jouw persoonlijke energiedashboard kan je terugzien hoeveel stroom je hebt gedeeld.

Voor het afnemen van stroom via Powerpeers, maakt het niet uit welke meter je hebt. Dat kan met elk soort meter. Wel is er verschil in mogelijkheden. 

Heb je een slimme meter en geef je ons toestemming om dagelijks jouw verbruiksdata uit te lezen? Dan heb je via jouw persoonlijke pagina in ‘mijn energie’ dagelijks inzicht in je verbruik per gekozen opwekker. Dat inzicht is gebaseerd op werkelijke opwek- en verbruiksgegevens. Bovendien heb je de mogelijkheid om jouw zonnepanelen als bron toe te voegen. Zo kun door jou opgewekte energie delen met anderen. Uiteraard houden we ons hierbij aan de privacy wet- en regelgeving en de Gedragscode Leveranciers Slimme Meter 2012. 

Heb je een traditionele meter? Of heb je een slimme meter, maar wil je liever niet dat deze dagelijks uitgelezen wordt? Dan is het voor ons niet mogelijk om je inzicht te geven op basis van het werkelijke dagelijkse verbruik. Je krijgt dan van ons via je persoonlijke pagina in ‘mijn energie’ een schatting van jouw verbruik per gekozen bron. Deze schatting is gebaseerd op de door jou ingevulde meterstanden en een standaard verbruiksprofiel. Bij een traditionele meter lever jij jaarlijks meterstanden in en bij de slimme meter worden standen 2-maandelijks zelf door de netbeheerder doorgegeven. Een standaard verbruiksprofiel is de marktstandaard voor het gemiddeld elektriciteitsverbruik over het jaar heen van een gemiddelde consument. Ook kun je bij ons je zonnepanelen niet toevoegen als bron. Als je ook jouw zelf opgewekte stroom wilt delen met anderen, moet je een slimme meter hebben en toestemming geven voor het frequent uitlezen van jouw meter.

Om stroom af te nemen maakt het bij Powerpeers niet uit wat voor meter je hebt. Wel kunnen we je meer inzichten geven als je een slimme meter hebt. Bijvoorbeeld in je verbruik en waar je stroom vandaan komt.

Wil je jouw zelf opgewekte stroom delen met anderen? Dan is een slimme meter nodig. Dit gaat dan om de zogenoemde digitale meters die zowel de gebruikte- als de teruggeleverde elektriciteit registreren. Voor meer informatie of het aanvragen van een slimme meter, kun je contact opnemen met je netbeheerder. Kijk op de website mijnaansluiting.nl om erachter te komen wie jouw netbeheerder is.

In je energiedashboard kun je alle informatie vinden over jouw dagelijkse verbruik en levering. Zo zie je hoeveel stroom je hebt verbruikt, hoeveel je hebt geleverd en waar je energie vandaan komt. Als je geen slimme meter hebt, dan kunnen we dus niet op ieder moment jouw energievraag koppelen met het energieaanbod van jouw zelfgekozen energiebronnen. In dat geval bepalen we jouw verbruik per moment op basis van een standaard verbruiksprofiel. Het standaard verbruiksprofiel is een standaard verdeling van je verwachte energieverbruik per kwartier. Ook op je energiedashboard zul je een schatting zien van jouw energieverbruik per dag en per maand. Wil je exact inzicht in je precieze energieverbruik? Vraag dan een slimme meter aan bij je netbeheerder en geef op je energiedashboard aan dat Powerpeers de data van je slimme meter mag uitlezen.

Je kunt je verbruiksgegevens downloaden via je energiedashboard. Zodra je inlogt zie je het blok ‘Snel zelf regelen’, klik dan op ‘verbruiksgegevens downloaden’. Hiermee download je je meterstanden vanaf 1 oktober 2020. De gegevens krijg je te zien in een Excel bestand (.csv). 

Als je een slimme meter hebt en ons toestemming hebt gegeven, ontvangt Powerpeers elke vijftien minuten jouw meterstanden. De meterstanden gebruiken wij om jou inzicht te geven in jouw verbruik en je teruglevering. Ook gebruiken wij deze om te laten zien van welke bron je energie krijgt en (als je ook energie opwekt) hoeveel je levert. Als je een traditionele meter hebt dan vragen wij jou minimaal een keer per jaar jouw meterstanden aan ons door te geven. Je krijgt hierover bericht van ons. Om jou inzicht te geven in jouw verbruik en van welke bronnen je energie hebt gekregen, maken we bij een traditionele meter gebruik van een inschatting van jouw verbruik per maand, op basis van de door jou ingevulde meterstanden en een standaard verbruiksprofiel.

Je kunt altijd je meterstanden aan ons doorgeven, zodat het serviceteam je inzicht kan geven in je verbruik. Eens per jaar vragen we je om de meterstanden door te geven voor het maken van je jaarafrekening. Als je een slimme meter hebt dan ontvangt Powerpeers automatisch jouw meterstanden. Je hoeft deze dan niet zelf door te geven.

Een slimme meter is een meter waarmee jouw netbeheerder de meterstanden op afstand uitleest. Je hoeft daardoor je meterstanden niet zelf door te geven. Dat moet met een traditionele meter wel.

De slimme meter is een digitale meter die automatisch je energieverbruik uitleest en automatisch doorstuurt naar je energieleverancier. Een slimme meter is geschikt voor enkel- en dubbeltarief (ook wel daltarief genoemd). Powerpeers maakt gebruik van enkeltarief en biedt geen apart daltarief aan.

Dat verschilt per meter. Handleidingen van verschillende meters zijn gratis te downloaden via de website van je netbeheerder. Klik hier om erachter te komen wie jouw netbeheerder is.

Toch liever persoonlijk contact?

Liever persoonlijk contact? Bekijk hieronder wanneer we bereikbaar zijn.
Ben je benieuwd naar je verbruik of hoeveel je hebt teruggeleverd? Log dan in op je energiedashboard

E-mailStuur een e-mail

Snel gestuurd en altijd een persoonlijk antwoord.

service@powerpeers.nl
E-mailWhatsapp

Stel je vraag eenvoudig via WhatsApp.

Stuur een bericht
E-mailBellen

Onze collega's staan je graag te woord (maandag t/m vrijdag 09:00 - 15:00 uur).

020 22 02 300