Veelgestelde vragen

Voor een dynamisch energiecontract heb je twee dingen nodig: 

  1. Een slimme meter die op afstand uitgelezen kan worden. 
  1. Toestemming om je slimme meter dagelijks uit te lezen — zowel voor je netbeheerder als voor Powerpeers. Zo kunnen we je verbruik afrekenen tegen de marktprijzen die gelden op het moment dat je stroom of gas gebruikt. 

Zonder deze voorwaarden kunnen we geen dynamisch contract aanbieden. 

Bij de meeste dynamische energiecontracten wisselt het tarief dat je betaalt op basis van vraag en aanbod van energie. De gas- en stroomtarieven variëren op basis van de actuele marktprijzen: wanneer er weinig vraag is maar veel aanbod aan energie, zijn de prijzen lager dan wanneer er veel vraag maar weinig aanbod is. De marktprijzen zijn altijd een dag van tevoren bekend, zodat je weet waar je aan toe bent.

Vanaf het moment van aanmelding heb je 14 dagen bedenktijd. Binnen die 14 dagen kan je zonder opzegtermijn en zonder kosten je aanvraag annuleren. Annuleren doe je het snelst via ons service team via service@powerpeers.nl, of bel naar 020 220 2300.

Een modelcontract is een energiecontract dat iedere energieleverancier in Nederland wettelijk verplicht is om aan te bieden. Het contract heeft variabele tarieven (die twee keer per jaar kunnen wijzigen, per 1 januari en 1 juli) en is maandelijks opzegbaar. Het enige dat verschilt per leverancier zijn de energietarieven. Bij ons modelcontract krijg je standaard 100% groene stroom en CO2-gecompenseerd gas (tot en met 31-12-2025).

Je bent altijd welkom bij Powerpeers. Wel moet je er rekening mee houden dat je huidige leverancier een opzegboete in rekening kan brengen als je je contract voor afloop van je contractperiode wilt beëindigen. Wij vergoeden deze boete niet. De hoogte van deze eventuele boetes kun je vinden op Consuwijzer.

Mijn energiecontract loopt binnen 3 maanden af

Ligt de einddatum van je huidige contract niet verder dan 3 maanden in de toekomst? Dan kunnen we je contract bij ons daar direct op laten aansluiten. Powerpeers houdt rekening met de einddatum die je zelf opgeeft. Let op: heb je nog een vast energiecontract bij een andere leverancier? Geef dan een ingangsdatum door die aansluit op je huidige contract. Zo voorkom je een opzegboete bij je huidige leverancier. Powerpeers kan de einddatum van je oude energiecontract niet meer opvragen in een centraal register. De toegang tot het zogenaamde Contract Einde Register (CER) is per 25-1-2020 gestopt voor alle energieleveranciers. Zodra je contract eindigt, zal het contract bij ons van start gaan.

Mijn energiecontract loopt nog langer dan 3 maanden door

Ligt de einddatum van je contract verder dan 3 maanden in de toekomst, dan zullen we je vragen of je ermee akkoord gaat dat we je overstap direct regelen. Je zult dan wel rekening moeten houden met een boete van je huidige leverancier. Als je net verhuisd bent en er is nog een bestaand energiecontract op je nieuwe adres, dan is de eventuele opzegboete niet voor jou, maar voor de vorige bewoner.

Ben je net verhuisd of ga je binnenkort verhuizen naar een nieuw adres? Dan kan het zijn dat je per direct een contract nodig hebt. Sluit je eerst bij ons aan via de website met een datum in de toekomst. Neem vervolgens contact op met het service team via 020 220 2300 om een eerdere startdatum te bespreken. Hou er rekening mee dat we vragen om een bewijs van de sleuteloverdracht. 

Ben je niet verhuisd en wil je toch per direct een contract? Dan is een spoedaanmelding helaas niet mogelijk, je contract start dan na de wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Powerpeers regelt de overstap en houdt rekening met de einddatum die je zelf opgeeft. Let op: heb je nog een vast energiecontract bij een andere leverancier? Geef dan zelf de juiste ingangsdatum door die aansluit op je huidige contract. Zo voorkom je een opzegboete bij je huidige leverancier. Powerpeers kan de einddatum van je oude energiecontract niet meer opvragen in een centraal register. De toegang tot het zogenaamde Contract Einde Register (CER) is per 25-1-2020 gestopt voor alle energieleveranciers.

Zegt Powerpeers bij een overstap mijn oude contract op?

Ja, als je overstapt naar Powerpeers zeggen wij je contract bij je huidige energieleverancier op. Je hoeft dus niet zelf je energiecontract op te zeggen bij je huidige energieleverancier.

Na je aanmelding krijg je 14 dagen bedenktijd. In deze bedenktijd kan je je aanvraag kosteloos annuleren. Indien je geen contract hebt lopen met een einddatum verder in de toekomst, dan zal je contract dus op zijn vroegst 15 dagen na aanmelding starten. Powerpeers regelt de overstap en houdt rekening met de einddatum die je zelf opgeeft. Let op: heb je nog een vast energiecontract bij een andere leverancier? Geef dan zelf de juiste ingangsdatum door die aansluit op je huidige contract. Zo voorkom je een opzegboete bij je huidige leverancier. Powerpeers kan de einddatum van je oude energiecontract niet meer opvragen in een centraal register. De toegang tot het zogenaamde Contract Einde Register (CER) is per 25-1-2020 gestopt voor alle energieleveranciers.

Ja, Powerpeers is onderdeel van het moederbedrijf Vattenfall Groep (100% eigendom van de Zweedse staat). Vanuit de Vattenfall groep zijn er drie leveranciers actief op de Nederlandse markt (merknamen Vattenfall, Delta en Powerpeers). Powerpeers opereert zelfstandig, heeft sinds 2026 een eigen leveranciersvergunning en staat voor groene dynamische energie en persoonlijke service. 

Toch liever persoonlijk contact?

Liever persoonlijk contact? Bekijk hieronder wanneer we bereikbaar zijn.
Ben je benieuwd naar je verbruik of hoeveel je hebt teruggeleverd? Log dan in op je energiedashboard

E-mailStuur een e-mail

Snel gestuurd en altijd een persoonlijk antwoord.

service@powerpeers.nl
E-mailWhatsapp

Stel je vraag eenvoudig via WhatsApp.

Stuur een bericht
E-mailBellen

Onze collega's staan je graag te woord (maandag t/m vrijdag: 09:00 - 15:00).

020 22 02 300